Vi strävar efter att skapa en lärmiljö i världsklass. På Falufri kan eleverna känna sig trygga och vi har olika typer av studieytor där man som elev kan få studiero. Vi har både större klassrum och mindre grupprum för att möjliggöra varierade undervisningsformer. Eftersom forskningen visar att den fysiska arbetsmiljön är mycket viktig för inlärningen satsar vi på den fysiska lärmiljön. Vi möblerar på ett nytt sätt för en inkluderande lärmiljö där elever kan arbeta både enskilt och tillsammans. Vi är redan kända för att vara bra på att skapa goda relationer mellan lärare och elever. Genom vår satsning på lärmiljön vill vi stärka detta relationsskapande arbete ytterligare.
Strävan efter utveckling, den ständiga vetgirigheten och viljan att påverka kännetecknar Falufri, både hos personal och elever. Vi värderar ny kunskap högt, och det innebär att vi alltid jobbar med att lära oss. Vi mäter, utvärderar, förbättrar och mäter igen. Vi har korta beslutsvägar, håller klasserna små och utvärderar hela tiden oss själva kritiskt. Vi tycker inte om att chansa med sådant som är viktigt, utan vi vill kunna bevisa vad vi faktiskt har lärt oss. Därför har vi satt kvaliteten i system. Det är därför vi har utsetts till en av Sveriges bästa skolor.
Vi kommer från Dalarna och vi har våra rötter här. Men vi vill att eleverna ska få lära känna en större värld och flera perspektiv. Våra elever lär sig hur världen ser ut på riktigt genom ett genomgående globalt perspektiv i undervisningen. Det är ju de som bestämmer hur världen ska se ut i framtiden.
Får våra lärare högsta betyg för sitt engagemang? Svaret är ja, om du frågar våra elever och deras föräldrar.
Lärarna inspirerar och motiverar mig hela tiden. De visar mig att jag kan klara detta och uppnå mina mål.”
Naima Ali Hilowle, elev på SA
Det är en mindre skola, men samtidigt inte för liten, vilket gör den mer familjär. Bra lärare som bryr sig, motiverade elever och ett bra samarbete dem emellan.”
Miriam Bassek, elev på NA
Det är tack vare Falufri som jag är den jag är idag. Om det inte vore för alla fantastiska kompisar, lärare och alla häftiga upplevelser som jag fick därifrån har jag svårt att se att jag skulle vara samma människa.”
Benjamin Jobs, fd elev på NA
Jag tror ingen annan skola får sina elever att vilja utvecklas och skapa självförtroende och självkänsla så mycket som Falufri gör. Det fanns ett stort utrymme för varje elev att själv ansvara för sina studier och lärarna fanns alltid med för att se till att man lyckades.”
Nora Lundblad, fd elev på NA
Det bästa med Falufri var mina helt underbara lärare som visade så stor respekt för oss elever.”
Emma van der Meer, fd elev på HU
Förtroendet för att jag fixar saker själv men med stöd från vuxna var det bästa med Falufri.”
Calvin Vedran Bozic, fd elev SA
Falufri ser elevernas framtid som viktig, det märks på hela bemötandet. Min känsla är att eleverna utvecklas och blir lite mer vuxna under sin gymnasietid. Mina barn läser mer av eget intresse nu, det är mindre tjat. Skolan är dessutom mycket mer än en skola. Eleverna dröjer sig kvar, tar en fika, pluggar och trivs. Lärarna ser heller inte de individuella behoven som något bekymmer, de löser dem.”
Jan Wesström, pappa till Anders och Maria studenter 2017
Man ska aldrig tro att man inte klarar pluggandet på Falufri och därför låta bli att söka. Skolan fångar upp dig, där du är. Att få individuell hjälp känns aldrig omöjligt och lärarna är engagerade. Eleverna vågar stå för vad de tänker och tycker, där ser jag tydlig skillnad på Emma under de här åren. Jag vet också att hennes mentor skulle höra av sig direkt om något är fel. Skolan känns nära, även för mig som förälder.”
Karin Danielsson, mamma till Emma student 2015
Falufri är en skola med internationell global profil. Det har varit vår idé och vår grej, ända sedan vi startade skolan för mer än 20 år sedan. Vi kan som certifierad FN-skola säga att vi utan tvekan är unika och ledande på området.