Berlin 2023

På kulturresa till Berlin

Resedagbok från HU21:s studieresa till Berlin 25-28/4 2023

Våren 2023 åkte HU21 till Berlin för att utforska den rika kulturen och historien som präglar staden. Speciellt under kalla kriget var Berlin Europas centrum – både för spioner från öst och väst och för edgy kulturfolk (som David Bowie och Iggy Pop). Vi skulle se på olika monument och konstverk från kalla kriget-tiden, men också för att vara coola och thrifta balla kläder. Under resan så bodde vi på ett “mysigt” litet vandrarhem tillsammans med fransmän samt danskar. Efter resan hade vi lärt oss mycket om tiden under kalla kriget och hur det var för människor att leva i både Öst- och Västberlin. Vi fick en viktig inblick i hur det kunde ha varit att leva i det auktoritära DDR. Men också hur pass liberalt och progressivt Västberlin var (och fortfarande är). Här är vår resedagbok.

Snö, flyg, David Bowie och vandrarhem

Avresan från Falu Fri började redan vid 06:00, med snö och strul. Vid 06:45 hämtades två klasskamrater i Hedemora, och därefter bar det av mot Arlanda på massa småvägar. I en av bilarna fördrevs tiden med kortspel och i en annan med frågesport av olika slag. Humanisterna invaderade OKQ8 i Uppsala för en fika, kabanoss och toapaus. Därefter var Arlanda nästa stopp. Väl på Arlanda gick säkerhetskontrollerna förvånansvärt bra (rip Mals schampo och balsam) och vi var på plats i god tid för att hinna med lite shopping. 11:30 var det dags att stiga på planet och avsluta resan mot Berlin. På planet sov några medan andra satt och en grupp satt och hade lite småpanik men allt gick bra till slut. Det tog knappt en och en halv timme att ta sig över till Tyskland och när vi väl kom fram så möttes vi av Vanja på Flughafen Berlin Brandenburg.

Vi strulade lite med att få tågbiljetter, men när det var löst tog vi S-bahn och U-bahn mot Neukölln där vi skulle bo. Väl framme från i Neukölln gick vi, i jakt på hotellet, åt fel håll för att Marks GPS inte funkar men Ella, vår personliga vägvisare, kom till vår räddning. Vi kom till slut fram till Easy Lodges Berlin där vi skulle bo i små stugor. Vi lämnade våra väskor i stugorna för att sedan fortsätta på upptäcktsfärd i Neukölln.

Första stoppet var lunch (kl 17)  med Mark och Vanja, följt av en stund av egen utforskning av staden. Sedan samlades vi alla för att åka mot Hansa Studios där Vilma skulle hålla klassens första presentation. Vi klev av på Kottbusser Tor där det var väldigt fint och vi kramade träd och connectade med naturen. Vilma hade valt att fördjupa sig i det tyska skivbolaget Hansa Studios. Hon pratade om deras inflytande i musikvärlden under kalla kriget. Kända artister som David Bowie, Boney M och U2 har spelat in låtar i studion.

Efter det bar det av tillbaka mot Neukölln med mer utforskning för de som hade ork kvar. Curfewn var runt 22-tiden och alla uppmanades att visa sig för Mark på snapkartan så att han kunde ha koll på oss. Alla däckade rätt så tidigt.

Monument, DDR och anarkister

Dag två samlades vi och gick från Neukölln, där vi bodde, klockan 9. Vi gick till ett café i närheten och åt frukost. Sedan åkte vi till Brandenburger Tor, där Lovisa presenterade monumentet och dess historia. Lovisa hade valt att fördjupa sig i Brandenburger Tor då hon tycker att det är ett väldigt coolt monument med en intressant historia. Det var intressant att lära sig om hur det gick från en fredssymbol till ett verktyg som användes av nazisterna för att visa på deras styrka.

Vi tog oss till Berlins riksdagshus och gick en tur vid minnesmärket för romerna som dog under andra världskriget. Där presenterade Ronja och Mal riksdagshusets historia och arkitektur. De berättade om kupolen, dvs Reichstags Kuppel, som designades av Norman Foster och om hur byggnaden var en viktig ståndpunkt i nazistregimens propaganda.

Efteråt gick vi även till förintelsemonumentet som Ella presenterade. Minnesmonumentet för förintade judar befinner sig i centrala Berlin och består av betongblock som står på ett enormt böljande fält. Hon valde att fördjupa sig i förintelsemonumentet eftersom det är något som inte bör glömmas. Det var coolt att se det stora fältet framför sig och speciellt att gå mellan de stora betongblocken. Vi gick även ner under monumentet, där det finns en samling fotografier, brev, släktträd och dödförklaringar för några av judarna som dog under förintelsen. Vi gick också förbi där Hitlers balkong tidigare funnits, bara en bit ifrån där hans bunker låg. Sedan åt vi lunch på ett café i närheten och efter det tog vi oss till DDR-museet.

Vi åkte till Checkpoint Charlie där Frank presenterade. Checkpoint Charlie är det amerikanska namnet på den övergångsplatsen där Friedrichstrasse möter Zimmerstrasse. Den var främst till för att diplomater och andra officiella arbetare skulle kunna ta sig över till Östberlin. Han valde att berätta om Checkpoint Charlie eftersom det finns mycket historia inbakad i en liten plats. Han är också fascinerad av den amerikanska historien under kalla kriget. Vi såg även ett antal stånd som sålde kommunist-småkrafs. På kvällen var vi till en gigantisk Humana i Friedrichshain, och efteråt åt vi thai/vietnamesisk mat till middag. Sedan åkte vi tillbaka till Neukölln och myste lite innan vi gick och lade oss. Vi i tågluffsgänget ska åka till Friedrichshain och träffa anarkister och vi ska sjunga, hänga, dansa med massa andra anarkister/vänstermänniskor. Det blir kul häng!

Berlinmuren, Rembrandt och Marks onda kusin

Tredje dagen i Berlin började med ytterligare en frukost på samma Stehcafe klockan 09.00. Sedan tog vi metron från Boddinstraße till Berlinmuren. Där fanns det massor av intressant konst. Solen sken och det var många skolklasser och turister som var där och tog foton. Bland annat blev Frank fotograferad av en konststudent. Sedan höll Julia sin presentation om Berlinmuren och livet i både Öst- och Västberlin. Hon fördjupade sig i Berlinmuren och kalla kriget i Berlin eftersom hon tyckte det var intressant för att det är en så stor del av Berlins historia.

Extra kul var det att ta reda på alla olika sätt människor lyckades fly över och under muren. Vi var vid East Side Gallery och kollade på muren där och det var kul att se all konst, trots att det inte är samma konst som var där under kalla kriget.

Det var ett tight schema så vi fick direkt hoppa på metron igen och åkte till Potsdamer Platz där vi gick till Gemäldegalerie. Innan vi gick på utställningen gick några och fikade medan några andra spelade kort. När vi sedan fick gå in på galleriet fick vi först utforska. Det fanns mycket biblisk och renässanskonst. Efter att vi samlat ihop gruppen igen fick Ronja hålla sin presentation om Rembrandt. Ronjas presentation hölls på Gemäldegalerie där många av Rembrandts verk nu hänger tillsammans med många andra fantastiska verk. Hon valde Rembrandt för att han i princip förändrade konsten och skapade en ny form av att ge tavlan liv. PåGemäldegalerie fanns även en stor samling av flamländsk konst, som Emma som kommer från Belgien fördjupade sig i. Hennes storebror är utbildad i det också så hon behövde inte undersöka mycket på nätet utan fick prata med honom i stället. Det var jätteintressant att få se kända flamländska mästerverk i verkligheten.

Vi fick skynda vidare till Friedrichstraße där vi åt lunch innan vi gick till Pergamonmuseet. Några åt på tyska McDonalds medan andra åt mackor. Pergamonmuseet var mycket större än vad vi hade förväntat oss. Alla var också redan trötta efter en lång dag av promenader.

Inne på museet var det extremt kvavt och strikt. Vi fick inte gå själva eftersom vi var “barn”. Vakterna var extremt stränga, man fick inte ens prata i telefon. Men det fanns enorma monument och byggnader, stora och intressanta artefakter, bland annat ishtarporten från Babylon, som av någon kolonial anledning hamnat i Berlin.

Ebba skulle hålla sin presentation om Nefertitis byst från forna Egypten, men det blev ett missförstånd då den tydligen befann sig på Neues Museum, där vi inte hade inträde. Vid det här laget var alla extremt utmattade (förutom Julia och Helle som levde i nuet). Alla klagade på att de hade ont i fötterna. Några var så trötta att de åkte tillbaka till hotellet. Resten av klassen och Mark åkte till Charlottenburg för att se på slottet. Det fanns en stor grön park precis bredvid slottet där vi slog oss ned för att lyssna på Marcus presentation om slottet och Napoleon. Ebba fick också presentera om Nefertitis byst i parken, då hon tyvärr inte kunnat göra det på plats.

Nefertitistatyn är en fyratusen år gammal staty från det gamla egyptiska riket som har en intressant historia och är relevant för dagens Tyskland. I parken såg vi också en kille som tränade ashårt och en hund som gjorde backflips. Vi stannade kvar och solade ett tag. Alla tog av sig skorna och sträckte ut benen i det gröna gräset.

När vi sedan bestämt oss för att åka tillbaka till Neukölln för att äta började vi bege oss. Vi stannade vid en supermarket för att införskaffa lite färdkost. Inne på affären köpte vi lite frukt och bröd. Hilda blev misstagen för en hemlös och en berlinare frågade om hon ville ha lite pengar och Lovisa hade en träff med en mystisk gubbe i kassan. På metron satt vi och åt vår frukt. Julia, Ella och Lovisa berättade bland annat berättelser om danskarna som bodde på hotellet och om Bark (Marks onda kusin).

Väl framme i Neukölln igen mötte vi upp med de som åkt hem tidigare under dagen där klassen bestämde sig för att äta indisk mat. Frank och Vilma valde dock att äta korean bbq i Ronja, Ebba och Lovisas rum. Resten av klassen gick till en mysig indisk restaurang där alla åt mumsig mat och drack Mango lassi. Dessutom gav vi Mark och Vanja varsin liten present som klassen hade köpt. Ett par Da Vincistrumpor till Vanja och en Bauhausbalettnyckelring till Mark.

Efter en god måltid gick vi tillbaka till hotellet. Alla gjorde sig iordning för sängs men några bestämde sig för att sitta runt lägerelden som fanns utanför stugorna. Ella, Lovisa, Julia, Marcus, Helena, Emma, Ronja, Mal, Ebba, Mark (en kortis) och Hilda satt och pratade om favorithändelserna under resan och vad som var hemskast. Efter en stund gick vi och la oss för att vara ordentligt utvilade inför dag 4. Enligt vår nederländska stegräknare gick vi sinnessjuka 23 788 steg!!!

Picknick bland tyska hippies, stöldanklagelser och hemresa

På den fjärde och sista dagen splittrade vi alla upp oss och gjorde olika saker. De flesta åt sin sista frukost på det turkiska caféet med tårar i ögonen, det var svårt att ta farväl av den söta kvinnan bakom disken. Efter det åkte Frank och Vilma in till Alexanderplatz och shoppade. De såg även på Karl Marx-statyn som stod bredvid TV-tornet. Resten av gruppen gick till Tempelhofer Feld, en gammal flygplats som numera är en gigantisk gräsmatta, för att äta frukost och ha picknick. Där fanns det dagisbarn som sprang runt omkring oss. Vi kastade en blick på nästa generation av tyska hippies och visade vår svenskhet genom att lyssna på heavy metal Abbacovers på högtalare.

Efter fyra händelserika dagar var vi nöjda med att sitta på det fina gröna gräset i Berlin och njuta av solen som äntligen hade visat sig. Andra gick till Kaufland, mataffären, för att handla frukost. En baguette, juice och frukt som förtärdes på golvet i gallerian. De gick även på olika affärer och Humanor runtom i stadsdelen och thriftade feta kläder.

Sedan samlades vi alla upp och åkte tillsammans till flygplatsen. Från Boddinstraße hoppade vi på metron där vi sedan bytte till S-bahn och fortsatte till flygplatsen. På tåget gick vi igenom alla bilder på Ellas Sonykamera. Några satt mitt emot en jättegullig gubbe med kavaj.

Flyget hem gick bra, vi lämnade av Julia i Stockholm och resten av skaran åkte sedan hem. Några via Gävle för att lämna Livia, några genom Hedemora för att lämna Vilma, Mal och Ronja och resten åkte med Luca i Falu Fri-bussen med ett kort stopp på Burgerking utanför Uppsala. Ella och Lovisa släpptes av i Borlänge och sedan var vi hemma i Falun igen.

Fler bilder

Berättelser från Falufri

Vill du läsa fler spännande berättelser från Falufri?