Ek i London 2023

Handel, banker och vaxdockor i London

Resedagbok från Londonresan 17-21 april 2023

Äntligen på väg

Vi i EK20 skulle åka på studieresa till London och såg fram emot en spännande vecka! Vi började resan från Falun och tog tåget till Gävle, där vi bytte tåg mot Arlanda. På Arlanda fick vi lunch som var riktigt god och sedan tog vi flyget till Heathrow Airport, en av Englands största flygplatser. Efter att ha landat tog vi tunnelbanan till vårt hotell. Tunnelbanan var inte riktigt som på filmerna, men det var ändå en häftig upplevelse.

Besök på Svenska handelskammaren

Under tisdagen besökte vi Svenska handelskammaren, en svensk organisation som hjälper svenska och brittiska företag att etablera sig i antingen Sverige eller Storbritannien. Vi fick flera presentationer om svenska ambassaden i London och hur det är att studera i London. Allt detta skedde i samma byggnad som kallas för The Swedish House.

Business Sweden presenterade sig. De jobbar med att hjälpa svenska företag med kontakter med andra företag och myndigheter. Business Sweden ägs 50% av svenska staten och 50% av svenskt näringsliv. De berättade även om de svenska företag som de jobbar med bland annat Ikea, Volvo och Electrolux. Det fanns även representanter från svenska ambassaden som pratade om sitt arbete och vilka arbetsuppgifter svenska ambassaden har.

Vi fick också chansen att lyssna på en presentation från chefen för hållbarhet hos Tetra Pak, ett familjeägt företag som är verksamt inom livsmedelsförädling och förpackning i över 160 länder och har 53 produktionsanläggningar världen över. Tetra Pak har gjort stora framsteg inom hållbarhet sedan 1986 och har som mål att göra mat säkert och tillgänglig överallt.

Efter besöket hos Svenska Handelskammaren, fick vi också besöka SSABs representant i England. Han pratade med oss om SSAB:s fossilfria stålproduktion och vi fick en inblick i företagets miljö- och hållbarhetstänk. Det var intressant att höra om deras satsningar på att minska koldioxidutsläppen och hur de arbetar för att göra produktionen mer hållbar. Det var ett bra exempel på hur företag kan bidra till en mer hållbar framtid.

Carnegie Investment Bank och Madame Tussauds

På onsdagen besökte vi Carnegie Investment Bank, som har sitt huvudkontor i Stockholm och täcker företag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Banken har också kontor i Storbritannien och USA. Carnegie Investment Bank delas upp i tre delar: de som ger rådgivning till företag, analytiker som skriver om marknaden och företag, samt private banking som ger rådgivning till rika enskilda individer. Vi fick lära oss att mäklarna ska ha bred kunskap medan analytikerna ska ha djup kunskap. Brexit har påverkat banken, då kontoret i Storbritannien inte får handla med kunderna i EU. Kunden använder Carnegie för att veta vad de ska investera i, men banken har inte förändrats så mycket på 40 år. Bonusarna som anställda får av aktieköp är mycket mindre nu, och de flesta anställda är äldre män.

Vi besökte även kulturinstitutionen Madame Tussauds och fick se massor av kändisar i form av vaxfigurer. Det var en rolig och spännande upplevelse att se figurer av Queen Elizabeth, Barack Obama, Ronaldo och många andra kändisar. Vi tog också massor av bilder med våra favoriter och skrattade åt hur verkliga vaxfigurerna såg ut. Det var en minnesvärd dag och ett trevligt avbrott från våra studiebesök.

Fler spännande upplevelser

På torsdagen besökte vi Bank of England, som ligger i området City of London. Vi fick en rundtur och deltog i en tävling där vinnaren fick en fin glansig penna. Vi lärde oss om hur pundet kom till som det är idag, och fick läsa mycket om slaveri och Englands roll i det sammanhanget. På torsdagen åt vi utanför Tower of London på en asiatisk restaurang som var helt okej. Efter lunchen besökte vi The London Dungeon, där vi blev tagna tillbaka till Londons mörka historia. Vi ville ta bilder där inne, men tyvärr var det inte tillåtet. Besöket var i alla fall spännande och vi fick en påminnelse om att London har en lång och komplex historia.

Hemfärd med ny kunskap i bagaget

På fredagen åkte vi tillbaka till Sverige från Heathrow Airport och följde samma väg fast åt andra hållet. Sammanfattningsvis var vår studieresa till London både intressant och lärorik. Vi lärde oss om olika företag och organisationer, kulturella skillnader mellan Sverige och Storbritannien samt om Englands ekonomiska historia.

Fler bilder

Häng vid floden
Big ben
Tower Bridge
Cumberbatch

Berättelser från Falufri

Vill du läsa fler spännande berättelser från Falufri?