Ek21 i London

Följ med EK21 till London!

Resedagbok från Londonresan den 12-16 februari 2024

Nu far vi!

På morgonen den 12 februari samlades gruppen från EK21 som skulle till London vid resecentrum Falun för att ta ett tåg till Arlanda. Framme på Arlanda började vi med att checka in våra väskor och fixa våra biljetter. Efter att vi hade gått igenom säkerhetskontrollen bestämde vi oss för att äta på Max gemensamt. Efter maten så var det ett tag kvar tills planet skulle lyfta, så då fick vi fritid och en tid vi skulle ses vid gaten. Sedan flög vi från Arlanda till Gatwick Airport och från Gatwick tog vi tåg in till London.

På tågstationen
Avstiger planet i London

Från Svenska handelskammaren via IKEA till Greenwich

På tisdagen besökte vi Svenska handelskammaren, en organisation som hjälper svenska och brittiska företag att etablera sig i antingen Sverige eller Storbritannien. Först fick vi en presentation om vad företaget gör av Axel Olausson som jobbar på Business Development Services. Svenska ambassaden hade även en presentation om hur det är att leva och studera i London. Svenska handelskammaren i London är den äldsta och största svenska handelskammaren i världen, vilket är ett bevis på en bra handelsrelation mellan Sverige och Storbritannien.

Svenska ambassaden

Nästa studiebesök var på IKEA i Greenwich, där fick vi en presentation av IKEA:s Sustainability Manager, Greg. Han berättade om hur de jobbar för att bli så cirkulära som möjligt. IKEA Greenwich arbetar också redan med tre lokala skolor och delar med sig av sin hållbara expertis genom sitt LAGOM-program. “Lagom är bäst” är en välkänd svensk fras som betyder “rätt mängd är bäst”, och det är IKEA:s mantra när det kommer till hållbarhet. Dagen avslutades sedan med ett besök på Greenwich Observatory där man kunde se hela Greenwich och Londons skyline.

Besök hos IKEA i London
Kvällsfoto över staden

Onsdag på LinkedIn och Carnegie bank

Vi började onsdagen med ett studiebesök på LinkedIn, som är en knutpunkt för arbetsgivare och arbetstagare. Den som söker jobb kan med hjälp av LinkedIn visa upp sina kompetenser, medan företag kan marknadsföra både produkter och tjänster samt jobbannonser. Vi fick besöka LinkedIn i City of London, där Fredrik Boreström arbetar som direktör för LinkedIns internationella byrå. Inledningsvis berättade Fredrik om LinkedIn i helhet, vad företaget arbetar med, hur många kunder och vilken omsättning företaget har. Vidare förklarade han den internationella aspekten och hur Linkedin är ett konkurrenskraftigt företag och dominerar marknaden, samt vilka problem som finns med en internationell expandering, bland annat hur marknaden i Japan är svår att komma in i pga hur samhället och jobbsökande fungerar. Vi fick också veta hur LinkedIn blev uppköpta av Microsoft och hur det har påverkat ekonomiskt tillväxt och företaget generellt. LinkedIn har en stark företagskultur och kontoret har bland annat ett gym och flera ställen att hämta mat och dryck på. Företagskulturen är mycket viktig för LinkedIn.

Hela klassen på besök hos LinkedIN

Nästa studiebesök tog oss till Carnegie Bank, som är en svensk investmentbank, som istället för att rikta in sig på “vanliga” privatpersoner och företag riktar in sig mot personer med stort kapital som vill få sina pengar att växa genom sparande på aktier.

Vi fick träffa Charlotte Stirling, Senior Manager på Carnegie Bank. Hon förklarade hur investment banking går till, att analytiker analyserar aktier, branscher och företag medan aktiemäklare köper och säljer aktier åt andra personer. Med hjälp av Carnegie Bank så får den som vill investera en större inblick i hur pengar ska placeras genom att analytiker och aktiemäklarna gör det jobbet. Vi fick även se rummet där analytiker och aktiemäklare sitter och analyserar och pratar med kunder. Charlotte förklarade att Carnegie Banks omsättning kommer från en kommission från kunder som väljer att investera.

Londons sevärdheter och HSBC UK

På torsdagen promenerade vi till Big Ben, där vi fick se både klocktornet Big Ben och London Eye. Under dagen besökte vi Museum of London Docklands, som ligger i Canary Wharf vid vattnet. Utställningarna befinner sig i en tvåhundra år gammal byggnad, som förr var en lagerbyggnad. Museet fokuserar på Londons historia som hamnstad och dess koppling till den transatlantiska slavhandeln. De har flera olika utställningar om Londons maritima historia. Dessa utställningar inkluderar information om hamnverksamhet, skeppsbyggande, handel, sjöfartshistoria och även om den transatlantiska slavhandeln. Vi fick lära oss mer om Londons koppling till havet och dess betydelse för stadens utveckling.

Klassen framför Big Ben
HSBC logotyp

Dagens andra besök var hos HSBC UK, vilket även det ligger i Canary Wharf. Först blev vi guidade i byggnaden, som är Londons näst högsta byggnad med hela 50 våningar. Vi fick åka upp till våning 34. Byggnaden var under åren 1991 till 2012 Storbritanniens högsta byggnad. HSBC är en brittisk bankkoncern, som är en av världens största inom branschen. HSBC:s högkvarter är lokaliserat i London. Efter rundturen i byggnaden, höll James och Koko en föreläsning. I föreläsningen talade de om sin roll i den globala marknaden och även deras “Net zero transition plan” som innebär att minska deras utsläpp av växthusgaser, för att bli mer miljövänliga och värna om miljön.

Efter besöket på HSBC UK, besökte vi Tower Bridge, vilket är en bro som går över floden Themsen. Vid bron tog vi den årliga gruppbilden, som även tidigare klasser på Ekonomiprogrammet tagit.

Hela klassen vid Tower Bridge

Dags att resa hem

När det var dags att åka hem så samlades vi i lobbyn på hotellet för att sedan ta oss till tågstationen. Efter lite fördröjningar satt vi på tåget mot Gatwick Airport. På flygplatsen var det dags att checka in våra väskor och efter säkerhetskontrollen så var det en del tid till att flyget skulle lyfta. Väl på Arlanda åt vi middag och tog sedan tåget mot Falun, och på kvällen var vi hemma igen.

Vi är mycket nöjda med våra dagar i London och vi tar med oss våra nya kunskaper till kursen Internationell ekonomi, där vi diskuterar allt vidare.

Fler bilder

Sushi middag
Harry Potter and the cursed child
Sjöman staty
London skyllt
Klassbild med Ek21
Ballonger som formar ett hjärta
Klassen utanför Svenska Handelskammaren
Gatorna i London
Äter röd croissant

Berättelser från Falufri

Vill du läsa fler spännande berättelser från Falufri?