SA i Belfast 2023

Samhällsvetare i Belfast

Resedagbok från SA22:s resa till Belfast 19-24 november 2023

Nu åker vi!

Vi lämnade Falufri cirka kl 03:00 i morse. Många var trötta och flera hade inte sovit, men några lyckades slumra till i bilen. Vi kom fram till Arlanda kl 06:00. Allt gick bra med att kliva ombord på flygplanet, och ingen blev stoppad i säkerhetskontrollen. När vi landade i Dublin så gick vi och åt lunch på Burger King. Sedan tog vi en buss till Belfast, en resa som tog cirka två timmar. När vi kom fram i Belfast installerade vi oss i våra lägenheter innan vi gick och handlade mat gemensamt. På kvällen lagade vi kvällsmat i våra lägenheter (köttfärssås).

Olika perspektiv på konflikten

Vi startade dagen 08:15 med en längre stadsvandring runt västra Belfast, mellan de två olika områdena, med två olika guider från de två sidorna av konflikten. Det gav en intressant inblick i konsekvenserna av konflikterna och hur det påverkat människor i deras vardag och hur de såg på situationen från två olika perspektiv. Efter vandringen åt vi lunch på ett köpcentrum och gick runt lite i stan. Sedan gick vi på en mysig julmarknad. I  slutet av dagen gick vi förbi en matbutik och köpte hem middag som vi lagade i lägenheterna. Vi avslutade dagen med reflektioner om kunskaper från dagen och samtal med lärarna Åsa och Charlotte om morgondagen.

Äntligen framme på Lagan College

Idag har vi besökt vår partnerskola Lagan College för första gången! Det kändes kul att få träffa de snälla eleverna och få dela med sig av den svenska kulturen till dem. Vi fick även en föreläsning av Fergal McGuckin om Nordirlands historia. Vi började även förbereda oss för rollspelet som vi skulle ha tillsammans, genom att skriva resolutioner kring de frågor vi skulle förhandla om.

Vi fick även chansen att prova skollunchen som var sisådär 🙁 Efter en lång dag på Lagan college drog några av oss ut på stan för att utforska Belfast igen! Precis som under gårdagen hade vi möte på kvällen med Åsa och Charlotte där vi bland annat diskuterade dagen men också morgondagens schema. Nu är vi taggade på morgondagen då vi äntligen får dra igång med rollspelet!

Livligt och spännande FN-rollspel

Dagen påbörjades med att vi tog en busstur, följd av en fin promenad i grönskan, till Lagan College där vi tillbringade dagen med eleverna. Vi hade ett livligt och spännande FN-rollspel med eleverna och debatterade frågan om barn på flykt och rätten till familjeåterförening.

Engagemanget och deltagandet var stort med både Falufri- och Lagan College-elever genom hela processen. Vi kämpade alla för att förbättra världen från våra länders synvinklar. Tyvärr så gick ingen resolution igenom, men vi håller hoppet uppe till framtida debatter. I delegationen var det en bra stämning och ordföranden fixade ett väl genomfört spel.

Efter en trevlig dag så lämnade vi tyvärr våra nya kompisar och åkte in till stan där vi åt på Hellcat Maggie’s, en klassisk restaurang/pub, och njöt av god och välbehövd mat. Alla beställde fish and chips, som var väldigt uppskattad, förutom Natalie som beställde någon kyckling- och våffelhybrid (som var väldigt god och smakfull).  Efter en lång och häpnadsväckande dag återvände vi hem till lägenheterna med ett leende på läpparna.

Parlamentsbesök – och så lite shopping

Vi började vår dag med att samla ihop vårt pick och pack inför dagen, och sedan tog vi bussen till Victoria Square. Där fick vi nöjet att ta oss högst upp i köpcentrets topp och se utsikten över fina, fina Belfast. Sedan fick vi lite fritid som vi tillbringade i köpcentrumet, där vi bland annat hittade massa roliga affärer som inte finns i Sverige såsom Build-A-Bear, FatFace och Claire’s!

Sedan begav vi oss mot Stormont, Nordirlands parlament, bara en härlig busstur först ut på landet och sedan var vi framme. Där gick vi igenom en security-check och fick ett fint klistermärke till våra kläder. Väl inne fick vi en guidad tur som vi fyllde med frågor som guiden fick svara på! När alla frågor var besvarade och vi kände oss nöjda var vi lite mindre förvirrade än innan. Då tog vi en “glider” in till centrum och fick antingen vila i lägenheten eller stanna och umgås på stan. Superhärligt! När alla kom hem lagade vi mat, hade ett kort men mysigt möte och sedan var det dags att sova och bearbeta det vi fått lära oss under dagen!

Dags att åka hem

Sista dagen började tidigt. Vi samlade ihop våra sista grejer och städade lägenheterna innan vi gick till bussen som skulle ta oss till flygplatsen i Dublin. Väl på flygplatsen checkade vi in och käkade lunch i taxfreen. Efter att vi fått i oss lite lunch gick vi till gaten där vi tyvärr fick besked om att flyget var försenat. Det var en lång väntan, men till slut fick vi flyga iväg. På Arlanda hämtade vi ut vårt bagage och träffade Ainas pappa som skulle köra oss hem till Falun igen. Under bilresan hem stannade vi för att ladda bilen och äta middag. Efter några timmar var vi tillbaks på Falufri och vi skiljdes åt efter en fantastisk och lärorik vecka tillsammans i Belfast.

Fler bilder

Berättelser från Falufri

Vill du läsa fler spännande berättelser från Falufri?