Saint-Herblain

Erasmuspremiär i Frankrike

Resedagbok från utbytesprojekt med Saint-Herblain 22-28/9 2023

Nattlig avfärd och ett första intryck

20 elever från 5 olika program och 3 lärare skulle nu resa till Frankrike och staden Saint-Herblain nära Nantes för att träffa vår partnerskola i det nystartade projektet finansierat av Erasmus+.

Vår resa mot Nantes började klockan 01 på fredagen med en bussresa ner till Arlanda där majoriteten försökte få lite sömn. Första flyget gick 06.30 och tog oss till Amsterdam för en kort mellanlandning där vi i all hast försökte hitta en toa utan enorma köer innan det bar av till Nantes. Vi landade på Nantes Atlantique flygplats strax efter 12 och på grund av att vi var sena fanns det ingen tid att spilla utan vi (alla förutom stackars Ella vars väska var på vift) hoppade på bussen som skulle ta oss till Institut Saint-Dominique, vår värdskola. Nerverna var sannerligen på utsidan för oss alla, då vi alldeles snart skulle få träffa våra kompisar. Vi åt lunch tillsammans och efter lunchen hade vi engelsklektion med våra franska värdar med syfte att lära känna varandra. Efter det gick några iväg på en andra lektion medan andra slutade för dagen och åkte iväg på andra äventyr. Vår första dag i Frankrike avslutades med att träffa våra värdfamiljer på skolan och sedan åka till våra nya hem för att äta middag och sova!!

elever påväg till frankrike
Flyget till frankrike

En fransk helg

Under helgen fanns inga schemalagda aktiviteter utan alla spenderade den tillsammans med sina värdar och värdfamiljer. Här får ni ett smakprov från Julia och Ellas helger!

Min (Julias) lördag började med en välbehövlig sovmorgon och sedan fick jag vara med och laga riktigt fransk mat: quiche lorraine, en skinkpaj med massor av ost. Efter matlagandet åkte jag, min värdkompis och hennes lillasyster in till Nantes för att göra lite ärenden och i hopp om att kanske få se paraden med de enorma mekaniska hundarna som pågick under helgen. Jag fick se mycket fint i Nantes men vi missade tyvärr hundarna. På kvällen fick jag vara med och kolla på min kompis simträning och sedan åkte vi för att kolla på handbollsmatch och äta panini.

På söndagen var det dags för roadtrip tillsammans med ett annat par. Vi åkte först till den vackra staden Guérande där vi gick runt i Ville Médiéval, en medeltida stad innanför en mur fylld med turistbutiker och restauranger. Där shoppades det och åts crêpes innan vi åkte vidare för att kolla på havet. Roadtrippen avslutades i den mysiga hamnstaden Le Pouliguen med promenad på stranden och i hamnen. Som sista aktivitet för helgen möttes vi ett stort gäng på en arkad för att bowla tillsammans.

Min (Ellas) helg började med en lång skön sovmorgon. Sedan var det dags för en konstutställning som bestod av massor med små ateljéer utspridda runt om i Nantes. Det fanns många mysiga konstbutiker och det var speciellt intressant att se hur alla husen såg ut där konstnärerna bodde. Efter en liten picknick som värdfamiljen hade tagit med sig så valde jag och Charlotte (min fransyska) att bege oss mot centrala Nantes där vi skulle träffa några andra Falufriare och deras värdar. När alla hade samlats bestämde vi oss för att gå och försöka få syn på de mekaniska hundarna. Efter en stund gav vi upp och började istället gå mot den mekaniska elefanten som befann sig en liten bit bort. Där tog vi även en snabb dryckespaus på ett café. Efter att ha kollat på den enorma elefanten gick vi tillbaka till platsen där hundarna skulle vara. Vi kom dit precis i tid och hann se lite av dem innan vi behövde åka hemåt igen. På kvällen blev det middag hemma med värdfamiljen och en tidig kväll efter en lång dag.

På söndagen var det inte lika mycket planerat. Min fransyska behövde stanna hemma och plugga så jag fick hänga med värdfamiljen själv. Vi åkte till en liten stad på kusten där vi hade en mysig picknick på stranden. Därefter gick vi runt i staden och kollade runt. Det var ett typ av classic car week – event så det fanns massvis av små stånd där de sålde mat och souvenirer. Vi bestämde oss sedan för att ta ett dopp i havet innan vi åkte hem igen. Det slutade dock med att bara jag badade för att fransmännen tyckte att det var alldeles för kallt. Efter en mysig dag åkte vi tillbaka till värdfamiljens hus där vi hade en trevlig pizzakväll. Det blev ingen sen kväll då vi skulle upp mycket tidigt på måndagen.

Historisk rundvandring i Nantes

Efter en hektisk helg med familjerna i Frankrike skulle vi nu testa att vara på en fransk skola, förväntningarna var olika men in på skolan skulle vi. Alla elever hade först engelska där vi jämförde svenska skolan med den franska. Sedan hade alla elever olika ämnen som spanska, franska eller ekonomi. Efter en kort skoldag så åkte gänget till centrala Nantes, här fick vi en guidad tur där vi bland annat såg en stor katedral, en kyrka och olika slags byggnader. Efter en lång rundvandring begav vi oss till ett konstmuseum där det fanns både tavlor och skulpturer. Till sist åkte alla elever till sina värdfamiljer.

Bland ubåtar och gamla skepp

Med värkande ben och fötter efter gårdagens promenad åkte vi buss till den närliggande staden Saint-Nazaire. Här fick vi först besöka en gammal ubåt som användes under kalla kriget. I trånga utrymmen navigerade vi genom ubåten och fick en liten känsla kring det marina livet. Andra aktiviteten var att besöka ett museum som visade hur det då snabbaste fartyget fungerade och hur det var ombord. Lyx och glamor mötte fattigdom på samma skepp. Vi fick även lite fritid och där gick de flesta till en galleria och tog en fika. Återigen fick vi alla åka hem till våra värdfamiljer.

Små grodor och kajaker i Port Barbe

På onsdagsmorgonen möttes vi klockan nio i Port Barbe för en kajaktur! I väntan på att alla skulle samlas och för oss att få nya franska instruktioner (de gillar att ge oss många sådana) drog vi igång lite midsommardans. Vi skrattade oss igenom Små grodorna och Prästens lilla kråka. Kul!

Med flytvästar och en varning om att inte dricka vattnet vi skulle paddla i, gav vi oss iväg. Några tre och tre, några två och två och några tappra själar satt själva i båtarna. Många av oss hade nog tänkt sig en lugn paddeltur med fikapaus men här var det andra bullar! Tävling, stafett och byta kajak stod på schemat. Efter turen skiljdes vi åt för en eftermiddag/ kväll med våra värdfamiljer. Många åkte in till tivolit i Nantes och åt Barbapapa (pappas skägg). Jag, Liv fick följa med till min ”systers” stall och hänga med hästarna. Det var så mysigt.

Hemresa med överraskningar

Coucou! Efter en mycket händelserik och väldigt spännande vecka hade det blivit dags för oss att lämna Nantes och styra hemåt mot Falun. En sista frukost hos värdfamiljerna (croissant för min, Lanas, del) och sedan begav vi oss mot flygplatsen där vi tog avsked av våra franska vänner. Första flyget tog oss till Paris. Med lite fantasi kan vi ha sett Eiffeltornet vid landningen, eller så var det bara en elstolpe långt bort över havet av byggnader. Tre timmar till nästa flyg. Vi såg till att få i oss lite gött käk och passade på att sjunga lite allsång vid ett piano på flygplatsen innan vi lyfte mot Stockholm.

Touchdown i Arlanda och alla är med. Puh! Dessvärre visar det sig att 10 av våra väskor är kvar i Paris och skickas med nästa flyg. Men vi håller humöret uppe och möter upp Jonas da busschaufför utanför flygplatsen. En sista kontrollräkning för att se att alla är med, och vi beger oss hemåt mot Falun där vår resa började. Vi har fått uppleva så mycket spännande och KUL den senaste veckan och är så tacksamma för allt!

Au revoir!

Fler bilder

Berättelser från Falufri

Vill du läsa fler spännande berättelser från Falufri?