Tyskland 2023

Vi drar till Tyskland!

Resedagbok från Tysklandsresan 13-20 mars 2023

Resan dit och middag hos värdfamiljerna

Nu var det dags för tyskagruppen med Lena Menkens i spetsen, tillsammans med oss medföljande “teknikexperter” från TE20, att ge oss iväg på vår resa till Tyskland. Vi samlades på Falu fris innergård och efter lite problem med att få plats med alla resväskor i Falufrimobilen var vi på väg till Arlanda. Väl där samlade jag (Jonathan) på mig en knapp timmes sömn och sen var det dags för check-in. Planet var rappligt och sätena var obekväma, men det var som att kliva in i våren när vi landade mellan Köln-Bonn. Man kunde se på allas leenden att dom var trötta på kylan i Sverige.

Från flygplatsen tog vi oss med tåg till Bonn, där vi gick på ‘Haus der Geschichte’, vilket är ett museum som visar Tysklands historia från år 1945. Utställningen var på vissa ställen interaktiv, då man t.ex fick gå igenom ett flygplan och sitta i rådhusstolar under Nürnbergrättegångarna. Efter museet tog vi tåget till Köln och fick utforska på egen hand ett par timmar. Jag och några andra köpte pizza och besökte Kölnerdomen. Det var en stor chock att mötas av en 100 meter hög kyrka direkt man gick ut ur tågstationen.

Efter Köln tog vi tåget till Castrop-Rauxel för att möta våra värdfamiljer. Jag var ganska nervös inför första träffen, men det gick mycket bättre än förväntat. Jag hade bara skrivit ett par enstaka gånger med min värd men vi lärde snabbt känna varandra. Jag och Alex (min värd) fick skjuts av hans mamma till deras hus, där dom bjöd på middag. Fastän hans föräldrar inte pratade engelska var dom så snälla och välkomnande mot mig, så jag kände mig direkt som hemma. Båda Alex föräldrar kommer från Ryssland så dom pratade både ryska och tyska i hemmet.

Skoldag i Castrop-Rauxel och möte med borgmästaren

Jag sov igenom mitt alarm första morgonen i Castrop-Rauxel så jag vaknade av att Alex knackade på dörren. Hans mamma hade förberett frukost som jag fick ta med mig till skolan. Vi gick till busstationen där jag fick veta att tyska busschaufförer hade strejkat en gång i veckan i nästan en månad. Bussen som vi skulle ta till skolan var som tur inte inställd. Jag fick träffa Alex kompisar och jag trivdes väldigt bra med allihopa. Vår första lektion var biologi, och eftersom jag inte pratar tyska var det nog den mest förvirrande lektionen jag någonsin varit på.

Därefter blev vi välkomnade av rektorn och borgmästaren i rådhuset. Han berättade lite om Castrop-Rauxel och vi fick tid att ställa frågor. Efter besöket på rådhuset fick vi en guidad tur genom staden av en f.d historielärare. Vi fick lära oss om hur staden blev till, gruvindustrin och om judarna under kristallnatten. Efter turen fick vi lunch i skolan och sedan fick vi fritid tills nästa dag. Jag och Alex tog bussen hem för att vila lite, sen stack vi och några andra av värdarna till Dortmund och avslutade dagen med döner.

Spännande utställningar

På morgonen nästa dag tog vi tåget till Oberhausen, där vi besökte utställningen ‘Das zerbrechlich Paradies’. Utställningen var inuti en enorm gasometer. Utställningen var till för att visa hur fin vår värld kan vara om vi tar hand om den, och hur förödande konsekvenserna kommer bli om vi inte gör det. I utställningen fanns också en jättestor roterande glob som visade jordens utveckling sen dess begynnelse.

Efter besöket på utställningen var det tänkt att vi skulle besöka Neanderthal, men det var en massa tåg som var försenade och inställda så vi åkte till Wuppertal istället och åkte Schwebebahn, vilket var ett tåg som åkte ‘upp och ner’. Efter Schwebebahn fick vi fritid i några timmar så min grupp gick och åt, och utforskade staden. Sen tog vi tåget tillbaka till Castrop-Rauxel där värdarna hade planerat att vi skulle ut och äta på en italiensk restaurang. Det var jättegott och restaurangägarna tyckte det var kul att vi kom i en sån stor grupp.

I volkswagenstaden Wolfsburg

På fredag lämnade vi Castrop-Rauxel för sista gången och åkte till Wolfsburg där vi besökte Autostadt VW. Vi kom lite sent till vår rundtur men som tur var hann vi med nästa. Vi fick först åka buss fram till “produktions”byggnaderna, där vi fick gå in och åka runt fabriken i en liten vagn. Inuti fabriken fick man inte ta bilder men det var riktigt coolt och nästan hela processen var automatiserad med hjälp av robotar. Efter det fick vi gå igenom ett bilmuseum där en guide berättade lite om historien bakom Volkswagen och bilarna där. Sen fick vi lite fritid att utforska parkerna och turistdelarna av Autostadt. Mitt i allt fanns det två gigantiska torn som användes för att förvara bilar, där kunderna sedan kunde komma och hämta dom. Efter vi lämnade Autostadt tog vi tåget mot Berlin. Vi kom fram till hotellet på kvällen och hann inte göra mer den kvällen.

På cykel i Berlin

Vi började lördagen med en guidad cykeltur runt Berlin, där vi fick se dom mest betydelsefulla platserna. Vi cyklade förbi bl a Checkpoint Charlie, Brandenburg Tor, Berliner Dom och Alexanderplatz. Guiden berättade också om när han var ung och hur han, tillsammans med sin flickvän, flydde över Berlinmuren. Det var väldigt intressant och man fick ett bättre grepp om Berlin och var allt befann sig. Efter cykelturen fick vi vila lite och sen gick vi till Egyptiska museet / Neues Museum, där man fick se gamla mästerverk från antika Egypten. En av de mest kända föremålen där är Nefertitis byst, som man numera inte får fotografera. Efter det fick vi fritid resten av dagen.

Ett besök som väckte känslor

På söndagen åkte vi till koncentrationslägret Sachsenhausen i Brandenburg. Jag tog bara en bild därifrån och det var på grinden till lägret. Vi gick igenom hela lägret, från barackerna till minnesplatserna. Det var svårt att greppa allting och verkligen förstå allvaret. Det är såklart det inte går att föreställa sig, men minnesplatserna och museumen gav oss en bra bild på hur det var. Vi fick också se ruiner från bl a gaskammaren. Vi hade ingen guide utan vi fick tid själva att gå igenom och läsa om alla byggnader. Det var hemskt att gå igenom men det känns som att alla borde göra det en gång, för att få en bättre förståelse. Efter det åkte vi till Reichtagskuppel, eller Riksdagshuset. Vi fick gå upp i kupolen med en audioguide. Den var högt nog upp för att se alla stora landmärken runt om Berlin. Efter riksdagshuset gick några till ett annat museum, men jag valde att gå tillbaka till hotellet.

Studiebesök på KI Park

På måndagen packade vi ihop och lämnade hotellet. KI Park Berlin, en accelerator för artificiell intelligens, var det sista studiebesöket vi hade. Vi mötte upp ett par andra elever från en annan svensk skola, sen blev vi introducerade till dom som jobbade på KI Park. Alla blev uppdelade i tre grupper och hade tre olika workshops där ett par startups berättade som sina företag.

Den första var Birds on Mars, som berättade lite om framtiden inom AI. Den andra var Boston Dynamics, som visade en robot och berättade lite om den och deras företag. Den sista workshopen var liknande till den sista, och där fick vi lära oss mer om AI. Vi fick lunch på KI park sen åkte vi till flygplatsen. Vi kom till Sverige runt klockan 5. En händelserik och minnesvärd resa var slut.

Fler bilder

Berättelser från Falufri

Vill du läsa fler spännande berättelser från Falufri?